Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
Läsglasögon och en hög med böcker

Vad är lättlästa böcker?

Det finns många lättlästa böcker. De kan se olika ut och vara olika svåra.

En del lättlästa böcker är skrivna direkt som lättlästa medan andra är omarbetade versioner av svårare böcker. De kallas återberättade böcker.

Du kan låna lättlästa böcker från biblioteket eller köpa dem på internet.
 

Lättlästa böcker i Finland

I Finland förmedlar Lärum-förlaget svenskspråkiga lättlästa böcker och har gett ut till exempel Muminböcker på lätt svenska.

Här kan du se vilka böcker Lärum säljer.

Lättlästa böcker i Sverige

I Sverige finns det många förlag som ger ut lättlästa böcker. Du kan läsa mera om dem på förlagens webbplatser:

  • LL-förlaget
  • Nypon, Vilja och Hedvig förlag
  • Hegas
  • Argasso
     

Tips på lättlästa böcker

Lite längre ner har vi samlat några tips på lättlästa böcker.

Du kan också hitta bra tips om du tittar på videor på Nathalies bokhörna.
 

Tips på faktaböcker

Här kan du läsa om lättlästa faktaböcker.
En uppsalgen bok

Tips på romaner

Här kan du läsa om lättlästa romaner.
En uppsalgen bok

Tips på återberättade romaner

Här kan du läsa om lättlästa romaner som är återberättade versioner av svårare romaner.

OM LATTLAST.FI

 

TA KONTAKT

STEA:s Med stöd av Veikkaus intäkter logotyp